پوپـــــــــــــک

پوپک نبشته های یک ذهن

پوپـــــــــــــک

پوپک نبشته های یک ذهن

پوپکم !
پوپک شیرین سخنم !
این همه فارغ از این شاخه به آن شاخه مپر،
این همه قصه شوم از کس و ناکس مشنو ،
غافل از دام هوس…
این همه در بر هر ناکس و هر کس منشین

پوپکم پوپک شیرین سخنم !
تویی آن شبنم لغزنده گلبرگ امید…

من از آن دارم بیم…
کاین لجن زار تو را پوپکم آلوده کند…

اندرین دشت مخوف…
که تو آزادی اش ای پوپک من می خوانی
زیر هر بوته ی گل…
لب هر جویه ی آب…
پشت آن کهنه فسونگر دیوار…
که کمین کرده تو را زیر درختان کهن…
پوپکم! دامی هست…
گرگ خونخواره ی بدکاره ی بدنامی هست.


سال ها پیش دل من که به عشق ایمان داشت…
تا که آن نغمه جان بخش تو از دور شنید…
اندر این مزرع آفت زده شوم حیات…
شاخ امیدی کاشت.
چشم بر راه تو بودم که تو کی می آیی.
بر سر شاخه ی سر سبز امید دل من…
که تو کی می خوانی.


پوپکم یادت هست ؟
در دل آن شب افسانه ی مهتابی…
که بر آن شاخه پریدی…
لحظه ای چند نشستی…
نغمه ای چند سرودی…
گفتم این دشت سیه خوابگه غولان است…
همه رنگ است و ریا…
همه افسون و فریب .


صید هم چون تویی ای پوپک خوش پروازم…
مرغ خوشخوان و خوش آوازم…
به خدا آسان است.


این همه برق که روشنگر این صحرا است…
پرتو مهری نیست…
نور امیدی نیست…


آتشین برق نگاهی ز کمینگاهی هست…!
همه گرگ و همه دیو…
در کمین تو و زیبایی تو…
پاکی و سادگی و خوبی و رعنایی تو .

مرو ای مرغک زیبا که به هر رهگذری…
همه دیو اند کمین کرده نبینند تو را…
دور از دست وفا، پنهان از دیده ی عشق…
نفریب اند تورا...
نفریب اند تورا...

پیوندها
طبقه بندی موضوعی

با این پهلوان، پدیده ندید شکست است (قسمت اول)

پوپک | جمعه, ۱۲ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۵۷ ق.ظ

پhttp://saten.ir/wp-content/uploads/2014/09/77778.jpgدیده چند سالی است برند شده و بدون شک اولین شرکتی است که در ایران در این سطح وسیع کار انجام داده. 30000 نفر کارمند مستقیم دارد و دو پروژه عظیم رویایی مشهد و افسانه ای کیش بر سر زبان ها افتاده است.

برای واضح تر شدن کاری که پدیده انجام داده باید بگم، شرکت توسعه گردشگری پدیده هلدینگ اصلی است که محسن پهلوان و شرکایش (احتمالا برادرانش) صاحب سهام آن اند. آنها سپس یک شرکت به نام ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز باز کردند و توسط شرکت اول (هلدینگ) سهام شرکت ابنیه و ساختمان را خریداری کردند.

بیشر اموال و پروژه های ساختمانی و دارایی ها متعلق به ابنیه است حال آنکه عمده سهام ابنیه از آن شرکت هلدینگ توسعه و گردشگری پدیده است و همه سهام این هلدینگ از آن محسن پهلوان است.

شهرت پدیده به خاطر فروش سهام آن به مردم و رشد بسیار بالای آن می باشد. از سال 1389 تا 7 دی 1393 ارزش هر سهم پدیده از 200 تومان به 12072 تومان رسید. چیزی حدود 60 برابر.

می گویند پدیده بادکنکی رشد داشته است که این حرف بیراه هم نیست.

طبق آخرین آمار پدیده 1میلیارد و 870 میلیون برگه سهم 1000 ریالی فروخته است.

با یک حساب سر انگشتی ارزش اسمی آن می شود

1,870,000,000 * 1000ریال = 1,870,000,000,000 ریال

یعنی معادل 1870میلیارد تومان

در حالی که ارزش بازاری آن به ازای هر سهم 12072 تومان می شود 12072*1,870,000,000 = 22،574،640،000،000 تومان !!! یعنی بیش از 7 برابر 3000 میلیارد تومان.

منظور از ارزش بازاری پدیده آن است که در بازار آزاد برند پدیده با تمام دارایی های آن و اموال و املاک مربوط به آن + ارزش معنوی آن در ذهن مردم.

این به آن معنا است که ارزش بازاری، یک بخش واقعی (real) دارد و یک بخش موهومی (imaginary).

بخش واقعی پدیده مقدار ارزش ثبتی آن یعنی  1870میلیارد تومان + ارزش دارایی ها و اموال منقول و غیر منقول 12000میلیارد تومان است.

بخش موهومی آن می شود 1870میلیارد تومان - 12000 میلیارد تومان - 22574 میلیارد تومان = 8704میلیارد تومان

بخش موهومی وجود خارجی ندارد و صرفا به خاطر اعتبار پدیده در ذهن مردم و خریداران سهام آن شکل گرفته است.

این بدان معنا است که اگر همین الان پدیده متوقف شود و بخواهند سهم سهام داران را به ریال تبدیل نمایند 8704 میلیارد تومان کسری می آورد.

هرچند، سهام داران فعلا این مطلب را درک نمی کنند و در مستی افزایش مجازی مقدار سرمایه خود سالی 15 برابر هستند اما به محض آنکه پدیده با کوچکترین مشکلی مواجه شود هجوم سرمایه گذاران به سمت نقد کردن سهام خود شروع خواهد شد.

البته حاج محسن پلوان تنها 20% سهام ابنیه را به مردم واگذار کرده و 80% آن مال خودش است. در صورت مشکل احتمالی و فروش تمام مایملک پدیده می تواند ضرر را برای خودش بخرد و پول مردم را پس بدهد، اما سوال اصلی اینجاست که آیا واقعا حاج محسن پهلوان حاضر است چنین کاری بکند؟؟؟؟

این نوشتار به منظور آگاه سازی عموم مردم جامعه نسبت به خطربه قدرت و ثروت رسیدن آدم های کوتوله ای است که تنها بعد اقتصادی شان رشد کرده است.

آقای پهلوان که خیلی داش مشتی مسلک و مقدس مآب است به حاج محسن پهلوان شهرت یافته و به حسب اعتباری که از طریق برند پدیده کسب کرده حرف هایش مقبولیت زیادی در میان عوام دارد. البته این مقبولیت تا زمانی است که پدیده به رشد توهمی خود ادامه می دهد. و به محض ترکیدن حباب، این خدا هم افول می کند.

در چند برخوردی که از نزدیک با آقای پهلوان داشتم او را فردی با اعتماد به نفس یافتم که با لفاظی + تحقیر سوالات درباره ابهامات پدیده توانسته مخاطبانش را تسلیم به پذیرش حرف او کند.

این مسئله وقتی برایم واضح شد که پس از مجمع فوری 7 دی 93 رفتار پدیده، کارمندانش + آقای پهلوان را از نزدیک دیدم. مکمل این مشاهدات هم فایل صوتی مجمع هست که می توانید از اینجا دانلود و گوش کنید.

آقای پهلوان به سوالات سهام دارانش که کسانی هستند که به او اعتماد کردند و پول عزیز تر از جان خودشان را به داده اند نه تنها پاسخ نمی دهد که با تحقیر فرد سوال کننده از مطرح شدن سوالات مشابه توسط افراد دیگر نیز جلوگیری می کند. نوع برخورد آقای پهلوان با افراد دور و برش طوری است که از آنها افرادی تحقیر شده و نه دارای فکر مستقل ساخته است. این مسئله را می توانید در رفتار کارمندان پدیده نیز به روشنی ببینید. پاسخ آنها درست مشابه نحوه پاسخ گویی آقای پهلوان می باشد. درحالیکه انتظار می رود از مردی که خدای تبلیغات و بازاریابی است احترام بیشتری نسبت به مردم دریافت شود نه آنکه سهام داران را نوکران خود بپندارد.

پایان بخش اول

نظرات  (۱)

به نظرت خودت اگه اون همه زمین ساختمان توی مشهد شاندیز و کیش بفروشی قیمتش از ارزش واقعی بیشتر نمیشه قبول دارم یه 400-300 تومنی نسبت به قیمت جدید حباب داره ولی نه تا این حد که اینجا میگید


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی